BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

February 15, 2010

Malu bertanya berjalan-jalan 1


Betul lah kate orang tua2, malu bertanya sesat jalan. Cerita nak cerita berlaku mase aku mula2 berjinak-jinak dengan kl ni. Yelah, bangang lagi dengan kawasan2 dekat sini. Tambah2 lagi henpon 3310 aku mase tu belum masuk software gps lagi.

Mase 1st sem dekat cfs ni, ape pun xtau. Naik lrt pun tinggal je tiket lepas masukkan. Atas kecerdikan aku, tau la aku cover dengan "Alah, aku tau la" walhal orang2 sekeliling ade yang tersenyum kambing dah. Ade jugak yang senyum kambing rupe macam babi senyum. Tapi kali ini aku nak cerita pasal pengalaman aku jalan kaki ke Bangsar. Memang bangsat la pengalaman ke Bangsar. Lebih2 lagi dengan kawan bangang. Haha

Pagi2 aku dah bangun, mandi. Basuh ketiak. Hari tu ade misi. Nak cari bank Islam ke, bank Muapalat ke. Mane2 pun boleh. Kene bank-in sikit dekat saham. Biasalah bisnesman katekan. Ketuk bilik jegel (bukan name sebenar), kejut dia. Pendek cerita, sampai dah Lembah Tengah.

Jenuh kaki berjalan. Lutut pun dah tercabut rasanya. Gugur bulu kaki. Batang idung bank muamalat dengan bank islam tak nampak pun. Baru cari batang hidung, belum cari batang lain lagi tak nampak. Bodo betul mid ni. Tak islamik sungguh! Patut lah tandas lagi gabak dari musollah. Aku ajak jegel keluar. Mane tau ade. Jegel pak turut dengan mengangkut laptop, dah macam kura2 aku tengok. Haha.

"Bro, mane nak cari bank islam?" Aku tanya polis tu. Polis mid, jage trafik.

"Aku rase kat bangsar ade kot" Jawab brader tu selamba macam dia tau semua seperti gps.

Jeling kat jegel. Tanya dia, bangsar kat mane. Dia angkat bahu je. Baguslah. Same2 tolol.

"Bangsar kat mane eh?" Tanjung Ketapang kat muo tu tau la aku.

"Sane tu. Jalan kaki je. Sebatang rokok sampai" Dia tunjuk arah timur laut. Agaknye.

Lepas bagi kasih dekat brader tu, aku ajak jegel ke arah yang brader tu tonjolkan. Jegel pun tonjol. Atas nasihat bernas brader tu, kitorang pun jalan kaki ke bangsar, konon2nye. Dah macam unta dah rase. Naseb baik mase tu aku dengan jegel bukan perokok. Kalau tak, semua pemandu dekat jalan tu hilang fokus pemanduan. Mane taknye, unta ngan kura2 berasap wingston tepi jalanraya.

Entah lorong ape aku msuk, bedal lah labu. Sampai kawasan flat. Jalan lagi. Sampai jalan bersimpang kiri kanan. Tak ade sign board. Pelik jugak aku. Setahu aku kl ni kalau boleh atas jalan pun dorang bubuh signboard. Kiri kanan? Jegel kate, ikut aku. Ni lah perangai aku. Kalau jalan pakai bedal je. Memandangkan aku berhaluan kiri, ikut kiri lah.

Lenguh jalan. Mane bangsar ni? Bangsat punye brader polis. Kate sebatang rokok, ni dah sekatun. Aku agak kalau kawin, anak dah lapan ni. Jalan je jegel kate penuh motivasi. Jalan punya jalan, sampai setinggan. Punya banyak duit rakyat kene kikis, ade lagi setinggan kat kl ni. Maju lagi muo. Atas kekurangan adrenaline keberanian, takut diculik dan dirogol (aku la bukan jegel, sape nak rogol dia), ikut kiri lagi. Sampai construction site pulak. Ape kejadah.

Memandangkan kesian tengok jegel menonong bawak laptop dalam bag, dah macam cengkerang labi-labi, aku ajak dia patah balik ke setinggan. Kene rogol pun kene lah. Kurang2 ade pengalaman. Setinggan. Elok pulak lalu sini. Ingat ade canibal ke rimau ke. Rumah macam reban ayam, kereta mercedes, bmw. Evo pun ade. Ni mesti tak bayar cukai. Hampeh.

Penat jalan macam orang bodoh (bukan aku, jegel), sampai kerinchi. Babi ape. Bukan kerinchi ni area2 cfs aku ke? KATE SEBATANG ROKOK! Rokok ape brader tadi isap? Kalau betul pun sebatang rokok, aku rase rokok tak dipasang kan api ni. Sialan. Sebab lutut dah tak dapat dikesan kewujudannye, bedal naik bas. Aku agak kalau ajak bulu ni, lutut dia dah pusing terbalik dah. Haha.

Atas dasar keunikan menara tm, kitorang turun kat situ. Jalan lagi. Jegel macam nak tercabut dah mata dia aku tengok. Tanya akak tu jom, macam cun je. Lagi nak tercabut mata jegel aku tengok tengok lengok bontot akak tu. Harap2 boleh harap.

"Akak rase dalam menara tm tu ade bank diposit bank islam" cover ayu.

"Terima kasih kak" ushar jegel cube mengenyitkan mata.

Jalan.

Nasib baik ade. Kalau tak ade, memang aku paksa akak tu hisap rokok. Selesai sudah misi mudah aku. Tapi mane bangsar bangsat? Cari dalam google map pun pening kepala laptop. Balik cerita kat membe2 memang mengundang kutukan lah. Cair taik telinga kne kutuk. Lepas ditelaah, baru aku tau bangsar memang sebatang rokok dari mid valley. Betullag kata orang tua2, ikut jalan yang benar. Mane nak tau benar tak? Bukan ade signboard benar.

Nasihat aku, kalau nak berjalan ikut kanan. Kalaulah aku belok kanan dekat simpang mula2 aku jumpe tu, bukan kate bangsar, bangsat pun aku jumpa! Lagi satu, jangan lah ajak aku kalau tak tahu jalan. Alamat sesat lah korang.

Sampai sekarang aku tak puas hati dengan bangsar.


p/s Terima kasih jegel.

5 Laungan:

jamal said...

muo bowdah!

bulu said...

bongok punye unte!!!
haha mcm syial la cite lu...siot je kate jegil mcm kura2..tp ade rupe gak bile aku cube bygkan,ahaha..
unte mmg sesuai jln kat padang pasir jek...lapang,xde bngunan cnfirm xsesat...

decadence said...

sape lahanat guna nama jamal ni?
haha
ko la bulu ddk pdang pasir. baru xberterabur bulu2 ko

pja_chan said...

ngahahhaha lwak dowhhhh

decadence said...

bole masuk raja lawak x?haha